Az “üzemidő” fogalmának értelmezését talán kezdjük a mobiltelefonnál, ilyet valószínűleg mindenki használ. Nyilván észrevetted, hogy ha a telefon otthon hever az asztalon, és nem csinálsz vele szinte semmit, akkor egy teljes napot elmegy mondjuk 20% fogyasztással. Viszonta ha elviszed egy egész napos túrára, ahol éppen hideg vagy meleg van, a völgyekben kicsit foltos a GSM lefedettség (=állandó hálózatkeresés), és időnként még egy képet is feldobsz az Insta-storydba, akkor estére akár nulla közelébe is merül a telefon akkumulátora. Miért ekkora a különbség, ha ugyanarról a 10-12 órás használatról beszélünk? A titok: a más használati körülmények, az akkumulátor nagyon eltérő terhelése. Ezt a telefon esetében mindenki elfogadja, próbáljuk meg elhinni, hogy az órákban lévő akkumulátorok által nyújtott üzemidő is radikális kilengéseket mutathat a körülményektől függően, ami önmagában nem hibajelenség.
A gyártó által specifikált üzemidőknél az “up to…” (szabad fordításban: “akár…”) megjelölés annyit jelent, hogy az óra maximum erre képes, ha a lehető legtakarékosabban használod, csak az adott funkcióhoz feltétlenül szükséges fogyasztókkal terhelve az akkumulátort. Ettől az értéktől jelentősen eltérhet a valós üzemidő, és hogy ez épp hiba vagy sem, azt a használati körülmények, valamint a tényleges üzemidő összevetése alapján tudod megállapítani. A gyári maximum és a tényleges érték közötti - még elfogadható - százalékos eltérés mértékét nehéz megadni, mivel ezek az órák igen komplex eszközök, nagyon sok beállítási lehetőséggel és szolgáltatással, amik a fogyasztást befolyásolják.
A normál óraként és a GPS-szel történő használatra megadott értékek között logikai "kizáró vagy" kapcsolat van. Vagyis az értékek úgy értendők, hogy vagy így, vagy úgy használod. Ha tehát normál óra üzemmód mellett minden nap bringázol egy kicsit és minden másnap futsz egy keveset, akkor logikusan nem lesz elérhető a normál óra üzemmódra megadott maximális üzemidő.
Először is gondold át, hogy van-e értelme ezzel küzdeni! Ha van egy 20 órás üzemidejű órád, és maratonra készülsz, akkor nagyjából teljesen mindegy, hogy a 4 órás futás végére 20 vagy 32%-ot merül majd az órád. Vagy ha nem GPS-es üzemidőről, hanem normál óraként történő használatról beszélünk, akkor szintén kevésbé tűnik feszítő problémának, hogy az órát 8 vagy 10 nap után kell egy kis időre töltőre tenned. A nagyszabású spórolásnak akkor van értelme, ha tényleg esélyes, hogy kicentized az üzemidőt.
Ha az óra be sem kapcsol, és töltést sem vesz fel, akkor jó eséllyel igen. De ha a használat során érzésre kicsit kevésnek tűnik a kapacitás (pl. a Te órád 20%-ot merült, míg a futótársadé csak 17-et), akkor a helyzet bonyolultabb: sajnos erre nem létezik pár másodperc alatt elvégezhető, teljesen biztos eredményt adó mérés, mivel az akkumulátor energialeadási képessége nagyban függ az elöregedettség szintjétől és a pillanatnyi terheléstől. Ha feltöltöd az órádat 100%-ra, majd a különféle üzemmódokban (egyszerű óra, vagy GPS-es rögzítés) megfigyeled a fogyasztást, megállapítható, hogy üzemszerű-e a merülés. Az akkukijelzés nem feltétlenül lineráis, tehát egy 3%-os merülésből nem biztos, hogy aránypárral percre pontosan meg tudod határozni a tényleges üzemidőt.
A teszthez csak az adott üzemmód alap-fogyasztóival terheld az akkumulátort, mindezt normál körülmények között (ne az Antarktisz jegén vagy a Szahara homokjában)!
Igen, tudjuk, hogy nem azért vetted az órát, hogy mindent kikapcsolj, de itt most az akku tesztjéről, a maximális üzemidő vizsgálatáról beszélünk. Ha sok funkciót élesítesz, az üzemidő csökkenni fog.
Javasolt tesztkörnyezet:
Ha ebben a formában elfogyasztod az akkumulátor 20-30-50%-át, abból már jó közelítéssel ki tudod számolni a teljes várható üzemidőt. Ha ez az érték közel van a gyárilag megadott maximumhoz, akkor az órád még akkor sem tekinthető hibásnak, ha valódi körülmények között, terepen, hidegben, térképen navigálva ennél jóval több a fogyasztás.
Ne feledd: a gyári érték ideális körülményekre vonatkozik, így a tesztnek is akkor van értelme, ha ezekhez hasonló körülmények között vizsgálod az akkumulátort.
Csak a gyári töltőkábelt használd! A töltéshez szükséges USB aljzat lehet pl. telefonod töltőadaptere, vagy akár egy számítógép USB csatlakozója. Powerbankot, vagy autós töltőadaptert csak akkor használj, ha nincs más megoldás (pl. ultraversenyen menet közbeni tötléshez), de ne ez legyen a rendszeres napi töltőd!
A lithium akkumulátorok nem szeretik, ha 0%-ra, vagy annak közelébe merülnek, ezt próbáld elkerülni! Ha az óra tevékenység közben merül nullára, az akár az edzésfile hibás lezáráshoz is vezethet, vagyis a tevékenység elvész. Ezért is érdemes erre ügyelni. A lithium akkumuulátorra bármikor nyugodtan rátölthetsz. A sok évvel ezelőtti Ni-Cd és Ni-Mh akkumulátoroknál megszokott teljes merítés és alapos (túl)töltés itt kifejezetten ellenjavallt!
Ha az akkumulátor nagyon hideg vagy meleg egy kültéri sport után, ne tedd azonnal töltőre, adj neki időt, hogy közelítsen a szobahőmérséklethez!
Ügyelj rá, hogy a töltőcsatlakozó ne legyen nedves, párás, mikor a töltőt csatlakoztatod!
A lithium-akkumulátorok élettartama nem végtelen, a tötlési/kisütési ciklusok előrehaladtával a kapacitásuk csökken. Ez nem hibajelenség, hanem a technológia sajátossága. Megnövelheted az akkumulátor élettartamát, ha nem töltöd ingadozó feszültséget adó bizonytalan töltővel, nem töltöd extrém hőmérsékleti körülmények között, illetve nem hagyod lemerülni. Ha lemerül, semmiképp ne tedd el hosszú időre a fiókba, mert ez nagyban károsítja az akkumulátort! Ha ritkábban használod az órát, akkor is tölts rá időnként, és pihenőidőszakban is tartsd 20-80% között!