Melyik Garmin futóórát válasszam?

Az egyik legdivatosabb, és legegyszerűbben elérhető mozgásforma a futás. Ha valaki úgy dönt, hogy csatlakozik a futók táborához, és kitűz maga elé valamilyen célt – legyen az heti 1-2 könnyed kocogás, vagy akár egy maraton teljesítése – jogosan merül fel az igény, hogy mérni kellene az edzéseken nyújtott teljesítményt, figyelni a változásokat, elkerülni a túlzott megterhelést. Ezen információk beszerzésében lehet nagy segítség egy futóóra, a Garmin széles palettájáról pedig igényeink szerint válogathatunk, amiben próbál segíteni ez az összefoglaló és a letölthető táblázat.

A választás előtt célszerű megfogalmazni magunkban, mi is az az elvárt tudás, amely megfelelően egyszerű kezelhetőség mellett az összes fontos funkciót magában foglalja. Ezen kérdések mentén vizsgáljuk a kínálatot.
Jelen írásunkban csak a Garmin GPS-es futó- illetve multisport órákat tekintjük át. A kizárólag lépésszám alapján működő eszközök az egészséges életmód felé komoly lépést jelentenek, de pontosan mért és dokumentált futóedzésekhez mindenképpen a GPS vevővel is felszerelt eszközöket ajánljuk.

Alapok, amit már minden GPS-es Garmin óra tud

A nagy érzékenységű GPS vevőnek köszönhetően ezek az órák pontosan képesek mérni a megtett távot, az eltelt időt, és a futás sebességét (km/h) illetve tempóját (perc/km). Képesek részidők (körök) rögzítésére, mindezt akár automatikusan is pl. 1km-enként. Mikor épp nem futunk, az órák napi aktivitásmérőként működnek, vagyis a lépésszám alapján figyelik aktivitási szintünket, valamint az alvás egyenletességéről is szolgáltatnak adatokat. A rögzített adatok az ingyenesen használható Garmin Connect fiókba kerülnek, ahol számszerűen és grafikusan is elemezhetők az edzések, a futások nyomvonala térképen is látható. Az összes GPS-es Garmin óra képes okostelefonhoz (iOS, Android, Windows) Bluetooth-on kapcsolódni, az adatokat ezen keresztül feltölteni a Connectre, valósidejű követési szolgáltatást (LiveTrack) nyújtani, valamint megjeleníteni az értesítéseket (hívások, üzenetek). Az elérhető okosóra-szolgáltatások az órák és telefonok függvényében eltérhetnek.

Mi az alapvető cél?

Ha most kezdődik az egészséges életmód sétákkal, kocogással, futással, akkor az alapmodellek (Vivosmart HR+, Forerunner 25, 35) is kielégítik az igényeket. E típusok jellemzője a viszonylag egyszerű kijelző korlátozott testreszabhatósággal, illetve a néhány órás üzemidő, hiszen itt a cél még nem az ultrafutás. Ha a feladat valóban csak az edzések rögzítése és esetleg a tempó változásának figyelése a hetek-hónapok távlatában a Connecten, akkor ezek a kedvező árú, egyszerű kezelhetőségű készülékek jelenthetik a jó irányt.
Amennyiben már zajlik egy ideje a futás, vagy most kezdődik ugyan, de konkrét célokkal, akkor mindenképpen érdemes a fejlett edzéstámogatást is nyújtó, részletesen igényekre szabható kijelzővel rendelkező modellek közül válogatni a Forerunner 230-astól felfelé.

Pulzusmérés

Az elején töröljünk egy téves vezérelvet: „nem vagyok én komoly futó, nem kell pulzusmérés…” Hát de, éppen ebben az esetben kell leginkább! Egy felkészült sportoló szinte bármikor képes +/- 3 ütés pontossággal megmondani a saját pulzusát, illetve megfelelően beosztani erőtartalékait, ügyelni a hatékony, de nem túlzó terhelésre. Természetesen nekik is nagy segítség a pulzusmérés, de egy kezdő esetében létfontosságú lehet. A kezdeti lelkesedés okozta túledzés nem csak az izomzatot, ízületeket terheli túl, de a keringési rendszert is megviseli. Ennek kiküszöbölésében, illetve a különféle céllal végrehajtott edzések megfelelő pulzuszónáinak tartásában lesz nagy segítség a szívritmus mérése. Nem is beszélve arról, hogy a fejlődésnek is fontos és látványos indikátora: megfelelő kitartással végzett edzések mellett a szokott átlagpulzust tartva megfigyelhető a gyorsulás.
Pulzusmérésre jelenleg két technika használatos. Az optikai szenzorral csuklóról működő pulzusmérő kényelmes, egyszerű eszköz. Tökéletesen alkalmas arra, hogy a kívánt pulzust tartsuk edzés közben, illetve a változásokat, az átlag alakulását nyomon kövessük. A külső mellkaspánt dinamikus pulzusváltozások esetén (pl. intervallum-edzések) ajánlott, illetve pl. olyan téli futások alkalmával, amikor az óra a ruházaton kívülre kerül, ezzel kizárva az optikai szenzor működését. A Forerunner-család (35, 235, 735XT) és Fenix 3 csuklós pulzusméréssel rendelkező tagjai fogadják a külső pánt jelét is, így a kényelem és az intervallum esetén is pontos mérés tetszés szerint variálható.

Edzésfunkciók

Mivel a Forerunner 230-astól kezdődően ezzel a szolgáltatással minden Garmin Forerunner és Fenix 3 óra rendelkezik, sok válogatnivaló e tekintetben nincs. A funkció viszont fontos, ezért mindenképpen említést érdemel. Lehetőségünk van a Garmin Connect fiókunkban tetszés szerinti edzéseket összeállítani, melynek lépéseit az óra pontosan le fogja vezényelni. Megadató pl., hogy fussunk 20 percig a 3-as pulzustartományban, majd ezt kövesse 5db. egyenként 400m-es gyorsabb szakasz 5:00 – 5:30 közötti tempóval közöttük 2-2 perc pihenővel, majd a végén 1km lassú levezetés zárja az edzést. Az óra az aktuális edzés-szakasznak megfelelő adatokat jeleníti meg a képernyőn, és jelzi, ha kiléptünk a megfelelő pulzus- vagy tempó-tartományból. A megtervezett edzések a Connect naptárhoz is hozzáadhatók, így akár egy teljes maraton felkészülés is előre tervezhető. A naptár átküldhető az órára, így napi bontásban láthatjuk, mi is az aktuális feladat, az edzés indítása pedig csak néhány gombnyomás.

Futásdinamika

Néhány óra a megfelelő pulzuspánttal (HRM-Run, HRM-Tri) futásdinamikai adatok kijelzésére és rögzítésére is képes. A talajérintési idő, a függőleges oszcilláció és arány, valamint a lépéshossz segít megtalálni a megfelelő futóstílust, a bal/jobb láb egyensúly pedig kezdődő sérülésekről, helyi túlterhelésekről adhat időben vészjelzést. Ezek az információk a pulzuspántban található mozgásérzékelőből származnak. Ez a pánt utólag megvásárolva viszonylag magas árfekvésű, így ha ezekre az adatokra is szükség van, érdemes a HRM-Run vagy HRM-Tri pántot tartalmazó csomagon gondolkodni.

Egyéb sportok

Már a Forerunner 230 is alkalmas a futás mellett séta vagy kerékpározás rögzítésére. Ha ezen felül medencés úszáshoz is szeretnénk használni az órát, akkor a Vivoactive HR lehet a megfelelő választás. Nyílt vízi úszás vagy triatlon esetén a multisport órák valamelyike (Forerunner 735XT, 920XT, Fenix 3) a jó irány. A Fenix 3 ezen felül túrázás és síelés profilokat is tartalmaz.

Navigáció

Ezek a sportórák alapvetően a tevékenységek rögzítésére használatosak, de a Forerunner 920XT illetve a Fenix 3 modellek némi korlátokkal navigációra is alkalmasak. Térképet nem láthatunk rajtuk, de a Connecten előre megtervezett útvonal feltölthető az órára, ami képes azon végigvezetni egy nyíl, illetve vaktérkép megjelenítésével. Ha tehát pl. terepfutáshoz, teljesítménytúrához szeretnénk használni az órát, és tudjuk nélkülözni az utakat, szintvonalakat tartalmazó térképet, akkor ezek a modellek lesznek megfelelőek. Ha mégis térképre vágyunk, akkor vagy az Epix óra, vagy a nagyobb, áttekinthetőbb térképet nyújtó Garmin túra GPS-ek valamelyike felé érdemes fordulni.

Üzemidő

Az általában „futás”-ként ismert, többnyire max. néhány órás tevékenységeket mindegyik Garmin óra akkumulátor-kapacitása bőségesen kiszolgálja. Azonban ha hosszabb bevetésre készülünk – legyen az akár egy egész napos gyalogtúra, egy ironman-verseny vagy egy hosszú ultrafutás -, akkor ezt a szempontot is érdemes tekintetbe venni. A kicsit nagyobb méretű órák (Forerunner 920XT, Fenix 3) eleve hosszabb GPS-es üzemidőt kínálnak (16-24 óra), de az ún. UltraTrac módban ez akár az 50 órát is elérheti. Fontos, hogy UltraTrac esetén nem él folyamatosan a GPS-vevő, hanem csak bizonyos időközönként „éled fel” és rögzít egy pozíciót. Ezért a mérés pontossága elmarad a hagyományos GPS-es mérésekétől, illetve ebben az üzemmódban az óra nem igazán lesz alkalmas navigációra.

A futásra ajánlott Garmin órák közötti legfontosabb különbségek megtalálhatók az elébb letölthető táblázatban. Amennyiben további kérdése van, ügyfélszolgálatunk készséggel áll rendelkezésére.

FájlMéret
futoora-osszahasonlitas.pdf462.57 KB